divendres, 20 d’abril del 2012

ACCIÓ, REFLEXIÓ, COMPROMÍS

Durant aquests dies que he estat documentant-me sobre materials existents respecte a la convivència i a la resolució de conflictes, he trobat multitud de dinàmiques, recursos i activitats que poder realitzar. Davant aquest fet, és evident que cal realitzar una bona selecció (o adequació d’aquests) que s’ajusti a les necessitats. Posteriorment, he hagut de plantejar i decidir sobre quin és la millor manera de presentar-los i treballar-los en les sessions de tutoria, perquè aquests siguin més efectius i eficaços.

Per això, he pensat a establir una metodologia de treball dins de les sessions de tutoria que partís dels principis del constructivisme. Per a això, cadascuna de les sessions es divideix en tres parts, de diferents temps cadascuna d'elles, en les quals es reconeixen aquests tres moments: acció (o veure), reflexió (jutjar) i compromís (actuar).

ACCIÓ: existeix un primer moment de la sessió on es presenta als alumnes i alumnes una dinàmica de la qual han de participar, potenciant així la motivació. Totes elles fomenten un ambient col·laboratiu, en el qual és necessari de la participació de tots, per poder dur a terme endavant l’activitat. El que es pretén, és que els participants tinguin algun tipus de vivència a partir de la qual, poder parlar i reflexionar posteriorment sobre el tema a tractar.

REFLEXIÓ: posteriorment a l’acció, es troba el moment de reflexió, on els alumnes i alumnes empraran les seves experiències prèvies al tema (pròpies o d’uns altres), l’activitat realitzada i les explicacions realitzades per part del tutor per poder debatre, resoldre dubtes, compartir i obtenir una sèrie de conclusions, acordades per tots. Aquesta reflexió busca que els participants aprenguin a aprendre de les experiències viscudes.

COMPROMÍS: Si la sessió es limités a les dues primeres parts, quedaria falta d’una transferència a la vida diària. És per això, que la tercera part de la sessió serà el compromís. A partir de les reflexions realitzades, buscarem allò que podem en el que podem aplicar els nous aprenentatges i millorar així la nostra vida i la de les persones que ens envolten. Aquest compromís serà revisat en les següents sessions, perquè així l’alumne o alumna comprengui de la seva importància, i ajudi a tenir-ho present en el dia a dia.

Amb aquesta manera de procedir, es pretén que els alumnes i alumnes, dins d’aquestes sessions, tingui un tipus d’aprenentatge vivencial i experiencial. No com alguna cosa extern a ells, sinó com alguna cosa viscuda y sentida com a pròpia.

8 comentaris:

  1. Juanan, el blog està molt bé i les entrades han anant describint el procés seguit fins ara al teu projecte de pràctiques.
    Crec que el treball sobre convivència pot resultar profitòs, tant per a la teva formació com a psicopedagog, com per al centre que segurament al final del projecte disposarà d'uns materials adequats i útils per a les tutories.

    Ànim i bon treball!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona nit, Santiago

      Moltes gràcies pels ànims. Sempre és reconfortant rebre les felicitacions d’algú que té més experiència.

      Sobre l’elaboració o la recerca de materials, sempre he pensat que és una cosa necessària en qualsevol centre, però que la falta de temps de vegades condiciona el poder recórrer a diferents fonts i poder crear els seus propis. Si que crec que aquestes pràctiques m’estan servint per això (crec que tant per la meva part, com per al centre on treball, com per al centre on realitzo les pràctiques, poden ser molt útils) i també per poder aprendre a buscar i seleccionar de forma adequada, és a dir, adquirir una sèrie d’habilitats crítiques i de recerca.

      Elimina
  2. Personalment també penso que és un blog molt complet i on es pot fer un seguiment del treball del dia a dia amb els seus entrebancs. És un tema molt interessant aquest dels conflictes perquè aquests existeixen i s'han de saber gestionar i resoldre. Un concepte que he llegit al bloc i que el trobo molt interessant és el de la prevenció. El meu primer pràcticum el vaig fer sobre aquest tema i també li vam donar molta importància a la prevenció.
    Ànims i sort.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Vicky, per les teves paraules. M’alegra molt que t’estigui agradant el bloc. La veritat és que amb tot el treball que tinc, més les pràctiques, i haver de portar el bloc de pràctiques al dia, de vegades és una mica esgotador. Però solament per comentaris com el teu, penso que val la pena.

      Veig que coincidim en la temàtica, per la qual cosa agraeixo els teus comentaris, igual que les possibles crítiques que puguis fer a la meva labor, ja que considero que tu ja comptes amb una experiència prèvia que em pot ajudar a millorar. Si que és cert que existeix molta por al conflicte perquè des de sempre es veu com alguna cosa negativa, moltes vegades per la falta de comprensió d’aquest. Per això considero que és important dotar de les eines necessàries als alumnes per poder fer front a aquest.

      Sobre la prevenció, crec que és la base de tot. Crec que moltes vegades el problema està a voler arreglar alguna cosa que ha succeït i en el qual de vegades les conseqüències no permeten molt marge d’arranjament, o fins i tot impossibilita l’elecció. En canvi, el saber aprendre a raonar i descobrir les conseqüències dels propis actes, permet poder anticipar-se als possibles problemes i poder triar la millor opció.

      Elimina
  3. M'agrada molt el disseny del teu bloc i també el contingut, crec que el tema que treballes sobre la convivència té moltíssima importància en el dia a dia i determina més del que pensem les activitats d'ensenyament i aprenentatge.
    Crec que la teva feina pot ser molt útil per a qualssevol centre.
    El fet d'enfocar la convivència i la resolució de conflictes des d'una perspectiva constructivista crec que t'assegura més possibilitats d'èxit dins dels teus objectius i d'interiorització autònoma i personalitzada per part dels alumnes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona nit, Toni

      Crec que he tingut molta sort en el tema d’aquestes pràctiques. La veritat és que va sorgir una mica sobre la marxa de les primeres entrevistes amb la meva tutora de pràctiques, i encara que al principi tenia els meus dubtes, a causa de tot el que suposa treballar aquest tema, he de dir que a mesura que més ho treballo, més m’està agradant i més útils trobo el aprenentatges realitzats.

      Tens molta raó quan afirmes la importància que té el clima i la convivència dins de l’aula i en el centre, com a element afavoridor dels processos d’ensenyament i aprenentatge. A més, sempre existeix el pensament que al convivència és tan sol un element que afecta als alumnes, i gens més lluny de la realitat, és un factor que influeix en tots els integrants de la comunitat educativa: a millor convivència de centre i d’aula, millors resultats acadèmics.

      Com bé dius, el fet de partir d’una perspectiva constructivista neix de la necessitat que sigui l’alumne o alumna el que interioritzi els aprenentatges i les vivències. Crec que, en tots els aprenentatges, però molt més en el referent en l'educació en valors, és necessari que sigui l’alumne el que visqui, experimenti, parteixi de les seves pròpies experiències prèvies, trobi les seves pròpies conclusions, en comptes d’escoltar “xerrades moralitzadores”... almenys jo ho veig així.

      Elimina
  4. Bon dia Juanan:

    Com tu fas per treballar a dos llocs i a més a més tenir temps per poder fer els estudis de psicopedagogia???? ETS EL MEU HEROI

    Treballes un tema molt interssant i preocupant en la nostra societat, potser pots aprofitar alguna informació que he penjat al meu blog sobre el bullying i si necessites alguna cosa només m'ho has de demanar

    Anna

    ResponElimina
  5. Jajaja… moltes gràcies Anna per les teves paraules, però no crec que sigui l’heroi de ningú. Si que és cert que la gent que està al meu costat em diu coses semblants al que tu m’has dit sobre com puc portar tantes coses alhora, i al mateix temps arribar a tot. La veritat és que no sé bé el secret, però si que et puc assegurar que per la meva banda significa renunciar durant un temps a altres coses de la vida. Però sé que aquest esforç valdrà la pena.

    Gràcies pel teu oferiment, no dubtis que visitaré el teu bloc per veure si puc treure profit del material que hagis penjat. El tema del bulling no ho tinc dins de la proposta de materials que elaboro per a les sessions de tutoria dels alumnes de secundària, perquè estan més centrades en la prevenció. Però si que estic revisant aquesta temàtica, perquè en els materials de formació que estic preparant per als professors de secundària, si que és un tema sol•licitat i que els preocupa bastant. De seguida que ho tingui acabat, et passaré una còpia, perquè també puguis disposar d’ell, com a agraïment pel teu material compartit.

    ResponElimina