dimarts, 17 d’abril del 2012

GESTIÓ DE LA CONVIVÈNCIA

Aquesta setmana hem tornat de les vacances de Setmana Santa (aquí les vacances són els dies propis de la Setmana Santa més la setmana següent).

El primer que hem fet a l’hora de reprendre el treball de pràctiques és ajuntar-nos la meva tutora i jo per prendre certes decisions sobre com enfocar el treball d’aquest mes i mig que queda, amb la finalitat de poder completar el meu treball, malgrat les primeres dificultats sorgides a l’anàlisi de la realitat. La primera decisió que hem pres, és que encara que aquests dies acabi amb l’anàlisi de la realitat, començaré a documentar-me sobre el tema de la convivència i sobre diferents materials que es puguin emprar durant les sessions de tutoria per treballar el tema de la convivència.

És per això, que abans de centrar-me en la recerca de materials específics per a les tutories, he volgut documentar-me per comprendre millor la labor del tutor i la gestió de la convivència. 

Un dels primers passos que ha anat encaminat a la comprensió del conflicte. La seva imprevisibilitat, les seves conseqüències i la visió negativa que es té d’aquest, fa que la gestió dels conflictes i la seva prevenció, acaben acaparant tota l’acció tutorial. Però s’ha de comprendre que el veritable problema no és l'existència de conflictes sinó la forma inadequada de resoldre’ls. Donar males solucions al conflicte genera dificultats, mentre que donar bones solucions al conflicte genera creixement, millora i satisfacció.

També és important conèixer el tipus de conflicte al que ens enfrontem i que tenen a veure amb les motivacions que ho originen:

·   Frustració i malestar emocional
·   Malentesos
·   Control i poder 
·   Diferència d’interessos
·   Presència de trastorns

Una altra classificació que pot ser d'utilitat és la relacionada amb els protagonistes:

* Conflictes interpersonals
Conflictes entre iguals
Conflictes entre desiguals
* Conflictes grupales
Conflictes intragrupales
Conflictes intergrupals

També és important la següent classificació de solucions inadequades que solen generar nous conflictes:

* Inhibició
Evitació de situacions de conflicte
Fugida davant el conflicte
Negociació del conflicte
Resignació i paràlisi davant les dificultats i conflictes

* Agressió

* Maltractament físic
Amenaçar amb armes
Pegar
Amagar, trencar o robes coses

* Maltractament verbal
- Insultar
- Posar malnoms
- Parlar malament d’algú

* Exclusió social
Ignorar a algú
No deixar a algú que participi

És per aquest motiu que la gestió de la convivència es converteix en una eina fonamental. Existeixen una sèrie d’elements que faciliten aquesta labor: alumnes amb una bona autoestima, amb certes habilitats en les relacions interpersonals, amb un treball intens en l’educació emocional, amb referents interessants d’educació en valors, aprenent a treballar en grup i adquirint estratègies per a la resolució de conflictes facilitarà aquesta labor. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada