El primer que hem fet a l’hora de reprendre el treball de pràctiques és ajuntar-nos la meva tutora i jo per prendre certes decisions sobre com enfocar el treball d’aquest mes i mig que queda, amb la finalitat de poder completar el meu treball, malgrat les primeres dificultats sorgides a l’anàlisi de la realitat. La primera decisió que hem pres, és que encara que aquests dies acabi amb l’anàlisi de la realitat, començaré a documentar-me sobre el tema de la convivència i sobre diferents materials que es puguin emprar durant les sessions de tutoria per treballar el tema de la convivència.
És per això, que abans de centrar-me en la recerca de materials específics per a les tutories, he volgut documentar-me per comprendre millor la labor del tutor i la gestió de la convivència.
Un dels primers passos que ha anat
encaminat a la comprensió del conflicte. La seva imprevisibilitat, les seves
conseqüències i la visió negativa que es té d’aquest, fa que la gestió dels
conflictes i la seva prevenció, acaben acaparant tota l’acció tutorial. Però s’ha
de comprendre que el veritable problema no és l'existència de conflictes sinó la
forma inadequada de resoldre’ls. Donar males solucions al conflicte genera
dificultats, mentre que donar bones solucions al conflicte genera creixement,
millora i satisfacció.
També és important conèixer el tipus de conflicte al que ens enfrontem i que tenen a veure amb les motivacions que ho originen:
· Frustració i malestar emocional
· Malentesos
· Control i poder
· Diferència d’interessos
· Presència de trastorns
Una altra classificació que pot ser
d'utilitat és la relacionada amb els protagonistes:
* Conflictes interpersonals
- Conflictes entre iguals
- Conflictes entre desiguals
* Conflictes grupales
- Conflictes intragrupales
- Conflictes intergrupals
També és important la següent
classificació de solucions inadequades que solen generar nous conflictes:
* Inhibició
- Evitació de situacions de conflicte
- Fugida davant el conflicte
- Negociació del conflicte
- Resignació i paràlisi davant les
dificultats i conflictes
* Agressió
* Maltractament físic
- Amenaçar amb armes
- Pegar
- Amagar, trencar o robes coses
* Maltractament verbal
-
Insultar
-
Posar malnoms
-
Parlar malament d’algú
* Exclusió social
- Ignorar a algú
- No deixar a algú que participi
És per aquest motiu que la gestió de la
convivència es converteix en una eina fonamental. Existeixen una sèrie d’elements
que faciliten aquesta labor: alumnes amb una bona autoestima, amb certes
habilitats en les relacions interpersonals, amb un treball intens en l’educació
emocional, amb referents interessants d’educació en valors, aprenent a
treballar en grup i adquirint estratègies per a la resolució de conflictes
facilitarà aquesta labor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada