dijous, 17 de maig del 2012

2ª SESSIÓ 2nB – ELS CONFLICTES I LA SEVA RESOLUCIÓ


A causa de la llarga durada de l’activitat de la setmana anterior, varem deixar pendent per a aquesta setmana les preguntes previstes per al debat. Per aquest motiu varem iniciar la sessió començant amb una posada en comuna de les preguntes sobre l’activitat de la setmana anterior. Sobre les respostes més significatives van estar les següents:

“Nosaltres pensàvem votar el que havíem acordat amb els altres grups, però ja teníem clar que els altres no anaven a complir”

“Com la primera vegada els altres grups ens la van jugar, varem optar per no confiar més en ells”

“Tots hem perdut per ximples, perquè si haguéssim complert amb l’acordat, tots hauríem guanyat”

“Jo hagués complert, però els del meu grup preferien que perdéssim tots, abans que algun altre grup ens enganyés i només guanyessin ells”

La reflexió a la qual van arribar com a grup, és que l’origen del seu conflicte estava en les ganes individuals per guanyar als altres, en comptes de comprendre que la finalitat del joc és que tots guanyessin com més poguessin. La desconfiança entre uns i uns altres va provocar que totes les jugades realitzades suposessin que uns perdessin i uns altres guanyessin, o que tots perdessin, en lloc d'apostar tots per la jugada en què tots guanyaven. L’enveja va ser altre factor que va influir en el resultat, ja que alguns equips no volien que uns altres guanyessin i per això preferien perdre tots a cedir o confiar en els altres. També van descobrir que les seves creences “a veure qui guanya el joc” no els havia permès comprendre que es tractava de “guanyar tant es pugui”, sense ser incompatible que tots guanyessin. La postura adoptada per tots els equips (almenys en la majoria de les fases del joc) va impedir aconseguir aquesta finalitat i va perjudicar finalment a tots els grups.

Quan es va traslladar la situació viscuda en el joc amb situacions reals de la seva vida diària,i sobretot, del grup classe, van admetre que aquestes situacions es repetien de forma assídua. Varem estar intentant treure en una pluja d’idees, paraules que ens ajudessin a descobrir coses que eren necessàries per evitar que aquest tipus de situacions es tornessin a repetir: confiança, fidelitat, sinceritat, respecte, etc.

Una vegada finalitzada aquesta primera part, passem a la segona activitat prevista per a aquestes sessions “La seva solució, gràcies”. Del que tractava aquesta dinàmica, que cadascun escrivís un problema (real o fictici) i al que la resta de companys havien de plantejar diferents solucions, tenint en compte aspectes positius i negatius. Per a això, agrupem als nois i noies de la classe de cinc en cinc. A continuació, se’ls va lliurar una fulla a cadascun on anaven a escriure el problema. Una vegada havien escrit el problema, passaven la fulla al seu company de la dreta. Aquest havia de llegir el problema, proposar una solució i posar els pros i els contra d’aquesta. Una vegada fet això, tornaven a passar la fulla al seu company de la dreta. Aquesta operació es va repetir fins que cada problema va arribar de nou a la persona que ho havia plantejat.

Aquesta activitat els va semblar bastant interessant, perquè van dir descobrir diferents solucions als problemes, que fins i tot ells mateixos ni s’havien plantejat. Després de l’exercici, es va insistir en la necessitat de reflexionar abans d’actuar davant un problema, fins i tot per escrit, ja que es disposa de major nombre d’opcions. Amb aquest procés es facilita el pensar en diverses alternatives, preveure les seves conseqüències, i triar la millor.

L’activitat va haver de finalitzar aquí i no va donar temps a aprofundir més en el tema, ja que el temps de la classe havia finalitzat. De totes maneres, la tutora i el grup classe van acordar dedicar la setmana vinent una sessió més per reflexionar sobre l’activitat, i veure que els podria ajudar l’après a millorar el clima de la classe.

Per la meva banda, ara que he finalitzat aquestes quatre sessions, em sento més tranquil (estava molt nerviós, perquè no eren grups amb els havia treballat abans, em sentia que anava a ser avaluat per la meva tutora, i observat per la tutora del grup) però la veritat és que tot va funcionar bastant bé. Tal vegada, la qual cosa hagués de millorar en cas de tornar a repetir aquest tipus d’experiències és el temps dedicat a les sessions pràctiques, ja que va haver-hi factors (presentació, organització, etc.) que van reduir el temps de les sessions, i en algun moment es va poder tenir la sensació de deixar coses inacabades o de treballar-les molt per damunt.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada