dissabte, 26 de maig del 2012

CONCLUSIONS


Les conclusions que puc extreure sobre el projecte realitzat i la posterior intervenció són les següents:

  • El meu projecte ha estat molt ambiciós, tenint en compte el temps que tenia per realitzar les pràctiques. La realitat ha estat que no he pogut dur a terme tot el projecte per falta de temps. Per exemple, la primera fase ha estat una de les quals ha sofert més variacions i s’ha vist més afectada, ja que la intenció era realitzar una anàlisi exhaustiva del centre i obtenir informació de diferents fonts perquè aquest fos el més real possible, per poder ajustar la intervenció posterior. He vist que la proposta era més encaminada el treball de tot un any complet. Tal vegada, la meva proposta hauria d’haver dedicat menys temps en la realització d’una anàlisi tan exhaustiva del centre i centrar-me més en la realització de les sessions de tutoria per als alumnes i el seu posterior desenvolupament (que era el treball sol·licitat per la meva tutora de pràctiques) ja que solament he pogut desenvolupar les dues primeres sessions, per falta de temps (millor poc, però bé).

  • El temps dedicat a cada fase no s’ha correspost amb la temporalització prevista al principi. Un dels majors problemes que no havia tingut en compte era l’haver d’adaptar-me als ritmes del centre i del professorat. Per elaborar la proposta partia de les orientacions de la psicopedagoga del centre, i vaig donar per fet coses (interès del professorat, materials i recursos dels quals disposava el centre,…) que després no van resultar ser així.

  • L’anàlisi de centre em va portar molt temps. Crec que no hauria d’haver volgut obtenir tanta informació (documents de centre, qüestionaris dels professors i dels alumnes, entrevistes i reunions) ja que l’important era l’engegada del projecte, i tal vegada amb menys informació també podria haver fet la mateixa proposta.

  • En la segona fase, s’ha intentat facilitar materials i eines (segons la petició de l’orientadora) de formació per al professorat sobre la convivència i el bullying, per poder-los emprar en el seu treball a nivell d’aula com de centre. Tal vegada, per falta de temps, ja que el projecte ha resultat ser més dens que l’esperat al principi, els materials no són tot el complet que hagués desitjat, encara que han estat valorats de forma positiva per tot el claustre i l’equip d’orientació. També vaig trobar a faltar completar la segona fase amb una observació de la posada en pràctica per part del professorat de l’après en la formació.

  • Sobre la tercera fase, elaboració de materials per a les sessions de tutoria, he de dir que ha estat un treball ardu, perquè és molt el material existent, tant bibliogràfic com a Internet. He dedicat bastant temps a la seva lectura i la posterior selecció dels materials més adequats segons els objectius i els grups amb els quals treballar. Però també estic content de l’experiència adquirida, com dels recursos obtinguts.

  • Estic molt content amb les sessions de tutoria amb els alumnes de 2n d’ESO, perquè es van mostrar molt participatius, motivats i interessats, tant en les activitats com en els temes treballats. També, les tutores d’aquests grups han mostrat un gran interès pel treball realitzat, encara que també han expressat la seva preocupació de com poder-ho desenvolupar en el dia a dia, en el treball de classe, i més tenint en compte que no depèn només d’elles, sinó també de la resta del professorat. Pel que exigeix d’un canvi més profund, que implica a tot el centre. La valoració d’aquesta part ha estat molt positiva. Per falta de temps, no vaig poder dur a terme la resta de sessions de tutoria amb aquestos grups, ni vaig poder treballar-les amb altres grups, que tal vegada era la part més interessant del projecte.

  • La conclusió final, és que sospesant les coses a favor i en contra de la proposta, considero que el resultat final (projecte d’intervenció per a la convivència i la prevenció de la violència escolar) encara que no ha estat complet, si que a ajudat a afavorir un canvi (a nivell de centre, professorat i aula) en els processos d’aprenentatge. I en el fons, considero que aquesta és nostra la labor com psicopedagogs: afavorir canvis, intervenció en els processos d’aprenentatge i orientació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada