dijous, 24 de maig del 2012

REFLEXIONS FINALS

Abans de començar amb les conclusions a les que he arribat amb el meu Pràcticum vull fer èmfasi en el fet que l’escola, les famílies, els mestres i els diferents professionals formen part de sistemes que influeixen també en els nostres comportaments i en les nostres actituds. En un sistema, el tot sempre és més que la suma de les parts i que, quan alguna cosa passa en una part del sistema, es produeixen retroaccions i canvis a altres parts i en el sistema com a totalitat.

L’escola, com a sistema social, està formada per diferents subsistemes que es relacionen entre ells. Així, el que succeeix en un subsistema (cicle, classe...), més aviat o més tard, produeix efectes en els altres subsistemes i a l’escola com a totalitat. Per tant jo diria que:

  • L’escola és un sistema obert i complex format per diversos subsistemes i persones a les quals cal tenir en compte com a individus “individuals” i com a elements claus d’aquests sistema global. Es tracta de persones i subsistemes que interactuen entre ells, que s’influeixen mútuament i que, a la vegada, reben influències i pressions d’altres sistemes.

  • La convivència escolar permet el desenvolupament integral dels nens i joves en el seu procés d’integració a la vida social, en la participació responsable en la vida ciutadana i en el desenvolupament del seu propi projecte de vida. Abordar la conveniència a l’escola com a part de la formació dels subjectes que ensenyen - aprenen, possibilita el desenvolupament de competències personals i socials, per aprendre a ser i a conviure junts que es transfereixen i generalitzen a altres contextos d’educació i de desenvolupament humà.

  • Proposar, per exemple, canvis a partir de treballar en les tutories setmanals amb temes relacionats sobre la convivència i la resolució de conflictes, així com de la implementació de la competència social i ciutadana en totes les àrees, assignatures i/o matèries, en tots els cursos. Per això, es necessari partir de la formació del professorat i de l’alumnat, com ha estat l’objecte d’aquest projecte, per provoca canvis a l’aula (amb els alumnes), en l’organització i el funcionament del centre i en la implicació de les famílies.

  • Posar en pràctica propostes d’habilitats socials en un aula de convivència no és fàcil, és necessari transformar-la mitjançant un aprenentatge significatiu i de diàleg, que ofereixi un conjunt de reflexions crítiques, creatives i ètiques de les problemàtiques i possibilitats del desenvolupament personal i social en la inclusió d’aquests temes transversals en el projecte curricular dels diferents nivells educatius.

  • És important desenvolupar la competència emocional i una actitud empàtica que ens permetin regular i conduir la tasca de col·laboració que hem de desenvolupar.

  • Cal situar-nos en la Zona de Desenvolupament Proper amb el professorat, alumnat, famílies o persones a les que assessorem ja que això crea un clima de confiança que ajuda a avançar.

  • Els canvis a l’aula s’han de fomentar i estimular a través de canvis en l’organització i en les dinàmiques de comunicació i treball. Des de l’equip directiu s’ha de tenir clar que per instaurar processos de millora és necessari fomentar l’intercanvi i la col·laboració entre mestres, gestionar formació en metodologies i didàctiques innovadores, però també donar suport a les bones iniciatives i disposar d’espais per comunicar les bones pràctiques i les experiències.

  • El treball col·laboratiu, cooperatiu i de consens entre el professorat  millora l’elaboració i implantació d’aquests programes o plans. Al igual que els alumnes, també hi ha diversitat del professorat, la qual cosa implica diversitat de pensaments, d’interessos i de maneres de fer, per tant, cal buscar objectius comuns i vies de consens.

  • És important reflexionar que la convivència escolar no solament implica a l’organització i funcionament de la institució, en establir línies generals de convivència aquestes es reflecteixen en les relacions interpersonals a l’aula en la promoció o no d’habilitats socials que transcendeixen els murs escolars per manifestar-se en els diferents espais de vida dels alumnes (el carrer, la llar, el treball i la comunitat en general).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada